Utolsó kommentek:

mizrolist 2016.05.08. 14:25:08

@dezie: Az az alapvető probléma, hogy minden tűzoltós dologgal eddig a 105-öt hívták az emberek, mert az ügyeletes jó esetben megadta a választ és nem volt sürgősebb dolga. Most ez már nem működik - de ez szerintem direkt van így. Pl. ha valaki égetni akar, akkor talán nem a 105-ön kellene megérdeklődnie, hogy ezt mikor teheti meg (pláne azért, mert belterületen ez önkormányzati hatáskör).
Ahogy feljebb is írtam, ha van sérült, azonnal kapcsolom konferenciába a mentőst és a tűzoltót is, és így csak egyszer kell elmagyarázni, mi történt, nem kétszer. Ha életveszély vagy jelentős anyagi kár van, akkor szintén azonnal kapcsolom a tűzoltót - aki egyébként utána pont ugyanazokat kérdezi végig, amiket én is kérdeznék, ha az előző két eset nem áll fenn.
A magyar rendszer többé-kevésbé abban különbözik a nyugatitól (legjobb tudomásom szerint), hogy mi operátorok nem vagyunk egykori rendőrök/mentősök/tűzoltók; viszont alaposan a fejünkbe verik, hogy nekik mit kell tudniuk egy intézkedéshez.

Bejegyzés: 112 = káosz

dezie 2016.05.03. 19:39:47

Erről a 112 hívásról nagyon rossz tapasztalataim vannak. Amit a helyi tűzoltóság ügyeletese régebben kapásból elintézett azt most megelőzi egy sor kérdezősködés. Teljesen kiszámíthatatlan, hogy az operátor mit reagál. Van amelyik kérésre azonnal adja a helyi ügyeletest de van aki előbb egy sort okoskodik. Mindennek a csúcsa az volt amikor egy télen egy leégett sufniban találtak egy halottat és nekem terepjáróval kellett felvinni a helyszínre egy rendőrt. Felhívtam a tűzoltóságot, hogy pontosítsák, hol a helyszín. Azt a választ kaptam, hogy keressem a nagy piros teherautót, ott van a tűz. És nem mondtam, hogy anyád... Ha rendőr kell akkor felhívom valamelyik ismerős rendőrt. Ha tűz van akkor a helyi tűzoltóságot fizetős számon. Ha mentő kell akkor a helyi mentőállomást vagy a háziorvost. Ez az egész callcenteres cirkusz egy parasztvakítás. Nem az a baj, hogy az operátorok rosszak vagy tudatlanok hanem ez az egész így nem működik. Ha valakinek ég a háza azt nem érdekli a statisztika, az operátor jogállása, képzettsége, fizetése. A dolgozók vegyék tudomásul, hogy a katasztrófavédelem nem róluk szól!!!

Bejegyzés: 112 = káosz

Polibrick 2016.04.14. 15:34:53

@mizrolist: Kedves Mizrolist! Köszönöm a kommentet, átfogó és alapos, ugyanakkor ebből sem derül ki, hogy miért is kellett egy újabb hibafaktor lépcsőt ültetni a rendszerbe. Leírásod alapján a rizikós ügyeket egyből átkapcsoljátok, tehát az éles eseteknél ez mindössze időhúzás. Egyetlen látható haszna az előszűrés, de ezt a 112 nélkül is hatékonyan elvégezték eddig. Az ábráról annyit, hogy helyes. Az a rendszer, amiről beszélsz csak 2011-től létezik, azelőtt csak a fővárosban volt központi ügyelet. Vidéken közvetlenül futottak be a hívások. Nézz utána.

Bejegyzés: 112 = káosz

Polibrick 2016.04.14. 15:29:14

@Nagy Zsuzsa: Kedves Zsuzsa! Többször átolvastam, amit kommenteltél, de kicsit zavaros. Azonban az biztos - és ha elolvasod még egyszer - akkor látod, hogy nem az ott dolgozókat ekéztem, hanem a rendszert, ami szarul működik. Az empátia rendszer szinten nem játszik, mert amíg az életem kísérleti fázis csupán a döntéshozóknak, addig hagy ne legyek velük empatikus.

Bejegyzés: 112 = káosz

mizrolist 2016.03.24. 15:15:49

112-es operátor vagyok lassan egy éve - azaz nem én vagyok a legtapasztaltabb az ott levő közül, de ami bejöhet telefonon, azt már hallottam. A kérdéseidre a válasz:

1. Ha azt mondod, hogy az erdőben vagy, akkor megkérdezem, hogy melyik település van közel. Optimális esetben a térképemen eleve olyan adatot látok, ami egyértelműsíti a megyét, viszont akkor is kötelező rákérdeznem. Ha ez megvan, akkor azonnal kapcsollak a katasztrófavédő műveletirányításnak - ő az az ember, aki tavalyig felvette a telefont, ha a 105-öt hívtad, szóval itt nincs sok változás.
2. Ha sürgős esetről van szó - életveszélyt vagy jelentős anyagi kárt okozó tűz, sérüléssel járó baleset, folyamatban levő bűncselekmény -, akkor is azonnal kapcsolom neked az illetékes ügyeletest, akinek van helyismerete. Ha nem sürgős a dolog, de nem tudod elmagyarázni nekem, hogy hol a fenében is vagy pontosan, akkor rögzítek minden infót, amit elmondasz, ezeket elküldöm az illetékesnek, és ekkor is kapcsollak a helyi ügyeletesnek, hogy bajlódjon ő azzal, hogy kiderítse, hol vagy. Viszont neki azzal már nem kell foglalkoznia, hogy megtudja, miért is kell neked segítség.
Nem közmunkások vagyunk, hanem az ORFK (alulfizetett) munkavállalói. Aki pánikba esik, mert folyamatban levő verekedést/tüzet/súlyos balesetet vesz hívásként, az hamar felmond, mert nem fogja bírni idegileg; egyébként bármelyik szabad operátor megy ilyenkor segíteni, ha valaki ezt kéri, mert mondjuk frissen érkezett és még nincs meg a rutinja (a legfrissebb emberek mellett meg eleve ül egy segítő, aki azonnal reagál, ha erre szükség van). Ráadásul mindenki kap oktatást arról, hogy mire mit kell reagálni; és amikor alkalmazásba áll, akkor a próbaideje alatt vagy belejön a munkába, vagy megválnak tőle.
3. A megyei központ küldi ki intézkedésre az egységeit. Viszont nem kell foglalkozniuk a szórakozó gyerekekkel és felnőttekkel, a holdkórosokkal, azokkal, akik tudakozónak használják a segélyhívót, vagy azokkal, akik olyasmihez hívnának rendőrt/tűzoltót, amihez nem fognak kimenni.
4. Lásd 3. pont. A valótlan eseteket 90+%-ban kiszűrjük, és nekik csak a valósak maradnak. Az adatfelvétel nálunk sem lassabb, mint a megyei központokban.
5. Állandóan. Havi szinten kapjuk a jelentést a felsőbb szervektől, hogy ki mit cseszett el (és mindig kiemelnek olyan eseteket is, amelyekben kimagaslóan jól teljesített az operátor); a súlyos hibákért fegyelmiket is osztogatnak. Ha nem lennénk hatékonyak, rég nem így működne a rendszer.

Az első ábrád egyébként nem pontos. A 105 felhívásakor a megyei katasztrófavédelmi ügyeletet hívtad korábban és nem a helyi, városi tűzoltókat, és ők küldték ki a helyszínre azt, akit kellett. Szóval a 2. ábrádon cseréld ki a 112-t 105-re és akkor rendben lesz.

Bejegyzés: 112 = káosz

Nagy Zsuzsa 2016.03.24. 12:23:54

Kérdem én a blog íróját, hogy mennyire "kapargatott" utána az egésznek. Nagyon úgy tűnik, hogy csak borzasztóan a felszínt sikerült megkapirgálni. Nemcsak hogy tévesen informálódott, de több száz ember munkáját akarja lehúzni. Szerintem az ott dolgozók jól végzik a munkájukat. Aki nem, hát istenem... csak az hibázik, aki dolgozik. Nem vagyok egy párt tagja sem, így nem fogok politikai vitát nyitni. Gyanús, hogy senkinek nem ez volt az elképzelése, hogy így fog működni a dolog. De ha már így oldották meg, akkor talán inkább velünk állampolgárokkal kellene jobban foglalkozni, hogy ha be is telefonálunk, akkor segítsük egymás helyzetét... pontos(!!!) helyszín és a probléma tömör elmondása. Na ezt kellene a sajtónak és hasonló blogoknak nyomatni. Én más collcenterben dolgozom, de együtt érzek az ott dolgozókkal. Nekik sem lehet könnyű követni a főnökeik utasításait, és hallgatni a betelefonálók (vagy épp az ilyen bologok) mocskolódását. Kérdem én a blog íróját, hogy belegondolt-e ebbe valaha. És ha igen, akkor hogy volt képe ilyesmit leírni. Empátia baratom! Empátia! Ismerős fogalom az Ön számára? A blogja alapján nem úgy tűnik.

Bejegyzés: 112 = káosz
süti beállítások módosítása